آیا ابزارهای بهبود فروش اینترنتی را می‌شناسید؟

در صنعت فروش امروز که بسیار پویا و گسترده شده‌است، برای کسب سهم چشمگیری از فروش می‌بایست روش‌های جدید فروش را شناخت و براساس روش‌های اصولی و علمی کسب‌وکار خود را توسعه داد. فروش آنلاین یکی از روش‌های جدید و موردپسند افراد جامعه در این حوزه می‌باشد. همانطور که در فروش حضوری شما عوامل مختلف ازجمله مکان فروشگاه، ویترین داخل مغازه و بسیاری عوامل دیگر را در بهبود کسب‌وکار خود موردتوجه قرار می‌دهید، در فروش آنلاین نیز عوامل بسیاری تاثیرگذار هستند که در این مقاله مهمترین و موثرترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم. 

 

آمارها نشان می‌دهد از زمان شیوع پاندمی کرونا 60 درصد از رفتارهای خرید مردم تغییر کرده‌است. در حوزه خرده‌فروشی تمایل مردم  به استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی بالا رفته و توسعه‌ی بازار در این بخش از فروش، نیاز به ایجاد راهکارهای علمی را نیز افزایش داده‌است. از سوی دیگر با توجه به وجود پتانسیل بالای این نوع فروش، رقابت نیز در این بخش افزایش یافته‌است و ورود بدون دانش به این حوزه مشابه با سایر حوزه‌ها منجر به شکست خواهدشد. شاید اینطور به نظر برسد که ورود به حوزه کسب‌وکار اینترنتی ساده و کم‌هزینه باشد، اما با توجه به رقابت بالا در این حوزه عدم آشنایی با تکنیک‌ها و روش‌های فروش منجر به عدم موفقیت در این حوزه خواهدشد. حالا که با اهمیت آشنایی با ابزارهای موثر در فروش اینترنتی آشنا شدید زمان مناسبی است تا بترتیب این عوامل را بصورت تفضیلی بررسی کنیم.


  • انتشار بازخوردهای مشتریانی که از کسب‌وکار شما خرید کرده‌اند
    شاید در نگاه اول این مورد را یک عامل منفی بشناسید اما توجه نمایید که در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و به راحتی می‌توان از طریق آمار و داده‌های واقعی در رابطه با تاثیر عوامل مختلف تحلیل و نتیجه‌گیری نمود. 
    آمار تحلیل بازخوردهای مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی نشان داد که 89 درصد از مشتریان تمایل دارند که نظرات خود را در رابطه با محصولی که خرید نموده‌اند ثبت نمایند و ازسوی دیگر 77درصد از خریداران پس از دریافت بازخورد از سمت صاحب کسب‌وکار  تصور مثبتی از آن کسب‌وکار خواهندداشت. 
    با توجه به تاثیر بالای آمار این عامل شما می‌توانید با اطمینان به سراغ این راهکار بروید و در بخش‌های مختلف فروشگاه خود ازجمله بخش محتوای صفحات اصلی و داخلی و همچنین بخش‌های محصولات فروشگاه اینترنتی از بازخوردهای مشتریان استفاده نمایید.


  • استفاده از روش‌های تخفیف‌گذاری هوشمند
    در فروشگاه اینترنتی و برای محصولات خود تخفیفات مدت‌دار لحاظ کنید و با کاهش قیمت‌ها افزایش بازدیدها را به فروش تبدیل نمایید. در فروشگاه‌های اینترنتی شما می‌توانید اقدامات بازاریابی همزمان با فروش هم انجام دهید، به اینصورت که از از قابلیت پیشنهاد محصولات جانبی و مکمل برای محصولات استفاده نمایید. این قابلیت‌ها جزو امکانات پایه در بخش طراحی هر وب‌سایت می‌باشد.
  • هزینه‌های حمل‌ونقل را در کسب‌وکار خود تسطیح نمایید
    نتایج یک بررسی در آمریکا که در سال 2020 انجام شد نشان داد 50 درصد از بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها به دلیلی افزوده شدن هزینه‌ی حمل‌ونقل کالاها از خرید اینترنتی منصرف می‌شوند. شما با لحاظ کردن استراتژی‌های مختص کسب‌وکار خود می‌توانید این هزینه‌ها را در مجموعه‌ی خود مدیریت نمایید. به عنوان مثال برای یک سقف خرید مشخص "ارسال رایگان" تعریف نمایید و یا هزینه‌های حمل‌ونقل را به عنوان بخشی از هزینه‌های محصول تسطیح نمایید. دقت کنید زمانیکه از از روش اول استفاده می‌کنید در اصطلاح با یک تیر دو نشان می‌زنید، علاوه بر حذف مبلغ هزینه‌ی حمل‌ونقل و جلب رضایت مشتری از طریق تعیین سقف فروش محصولات، میزان فروش را نیز بصورت نامحسوس افزایش می‌دهید.
  • تنوع محصولات فروشگاه اینترنتی را مدیریت نمایید
    بالا بودن تنوع محصولات منجر به پیچیدگی در انتخاب مشتری خواهدشد. از این‌رو تنوع محصولات خود را در سطح مشخصی حفظ نمایید تا بازدیدکننده‌ی وب‌سایت از طریق مشاهدات مدیریت شده انتخاب‌های بهتر داشته‌باشند. اگر تنوع محصولاتتان متوسط می‌باشد دسته‌بندی‌های مناسب محصولات می‌تواند کمک کننده باشد ولی اگر تنوع محصولات شما بالا می‌باشد از حالت Multi-Website استفاده نمایید.


  • از روش‌های بازاریابی نوین استفاده نمایید
    هرچقدر کسب‌وکار خود را به مجموعه‌ی بزرگتری از جامعه بشناسانید می‌توانید میزان فروش خود را افزایش دهید و این یعنی تاثیر بازاریابی در افزایش فروش. کسب‌وکارهای اینترنتی از طریق ارتباط با فضاهای مجازی مختلف می‌توانند فعالیت‌های بازاریابی را توسعه دهند. از طریق لینک‌دهی در اپلیکیشن‌ها و معرفی کسب‌وکار خود و همچنین انتشار تخفیفات و... می‌توان از این قابلیت در توسعه‌ی کسب‌وکار استفاده نمود.
  • از CTA در وب‌سایت خود استفاده نمایید.
    اصطلاح CTA از عبارت Call to Action بدست آمده و به معنی ارتباط برقرار کردن مراجعه‌کنندگان وب‌سایت با کسب‌و‌کار شما از طریق دکمه‌های موجود در وب‌سایت می‌باشد. هر نوع ثبت اطلاعات مشتری در بخش تماس با ما در وب‌سایت می‌تواند یک سرنخ فروش برای مجموعه‌ی شما ایجاد نماید و یا دکمه‌هایی که شما را به صفحه‌ی دمو محصولات وب‌سایت منتقل می‌کند یک CTA بوده و سبب افزایش ترافیک سایت شما شده و در نهایت احتمال فروش را نیز می‌تواند بالا ببرد.
  • سئو وب‌سایت را حرفه‌ای مدیریت نمایید
     پژوهش‌های انجام شده در سال 2019 نشان داده‌اند که 65 درصد از فروش‌های آنلاین از طریق شناسایی کسب‌وکار از طریق گوگل انجام می‌شود. استفاده از تکنیک‌های توسعه‌ی سئو می‌تواند کسب‌وکار شما را در گوگل شناخته‌شده نماید و هرچقدر در گوگل شناخته شوید احتمال فروش شما نیز بالا می‌رود.
  • وب‌سایت را بصورت انعطاف‌پذیر طراحی نمایید
    اصطلاح Responsive یا واکنش‌گرا در میان متخصصان طراحی وب‌سایت شناخته‌شده می‌باشد و به معنی انعطاف‌پذیر بودن طراحی وب‌سایت جهت قابل مشاهده بودن در گوشی‌های موبایل می‌باشد. آمارها نشان می‌دهد که از 4 خرید که از فروشگاه‌های آنلاین انجام می‌شود 1 خرید از طریق گوشی‌های تلفن همراه می‌باشد. از‌این‌رو زمانیکه وب‌سایت خود را انعطاف‌پذیر طراحی نمی‌کنید سهم قابل توجهی از فروش را از دست‌می‌دهید.


  • داده‌های وب‌سایت خود را تحلیل نمایید
    در نظر داشته‌باشید که در عصر داده‌ها زندگی می‌کنیم و بی توجهی به این منبع عظیم سبب افت وضعیت کسب‌وکار شما خواهدشد. به راحتی می‌توانید داده‌های ثبت‌شده در وب‌سایت خود را از ابعاد مختلف تحلیل نمایید و براساس آمار بدست آمده تصمیمات واقع‌گرایانه اتخاذ نمایید. با استفاده از ابزارهای تحلیلی محدودیت‌های هزینه‌ای کسب‌وکار خود را شناسایی نمایید و  افزایش هزینه‌ها را مدیریت نمایید. از سوی دیگر با تحلیل داده‌های وب‌سایت مشتریان هدف کسب‌وکار خود را مشخص نمایید و  هزینه‌های جذب مشتری را کاهش دهید. 
    ابزار رایگان Google Analytics می‌تواند برای تحلیل کسب‌وکار اینترنتی شما بسیار موثر می‌باشد.


  • فرایند خرید را برای مشتری آسان و کوتاه نمایید
    محدودیت زمان برای همه‌ی افراد جامعه بالا رفته و اکثرا با مشکل کمبود وقت در انجام کارهای روزانه مواجهه هستیم و در این شرایط مراجعه به یک فروشگاه اینترنتی که فرایند فروش پیچیده‌ای دارد نمی‌تواند گزینه‌ی انتخابی ما باشد. صاحب کسب‌وکار اینترنتی باید برای ورود کاربر و ثبت سفارش محصولات فرایند مشخص و تا حد امکان ساده را تعریف نماید تا مراجعه‌کننده به وب‌سایت با یک تجربه‌ی خوب از آن فضا خارج شود.
  • وب‌سایت خود را به سیستم نرم‌افزاری متصل نمایید
    مدیریت هزینه‌ها و درآمدهای وب‌سایت نیازمند تعریف یک سیستم حسابداری مشخص و شفاف می‌باشد. از سوی دیگر واحد فروش با افزایش مراجعه‌کنندگان و بالارفتن حجم فروش نیازمند یک ساختار سیستماتیک جهت مدیریت اطلاعات خود می‌باشد. همچنین ارتباطات بین بخش‌های سازمان با توسعه‌ی کسب‌وکار غیرقابل چشم‌پوشی است. نرم‌افزارهای ERP این نیاز کسب‌وکارهای آنلاین را پوشش می‌دهد.  

    

شرکت تکروسیستم در بین نرم‌افزارهای تحت وب خود امکانات مورد نیاز کسب‌وکارها جهت طراحی و مدیریت یک وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی را فراهم نموده‌است. با توجه به اینکه مجموعه نرم‌افزارهای تحت‌وب تکروسیستم جزو مجموعه نرم‌افزارهای ERP می‌باشد، از این‌رو شما از طریق خرید و راه‌اندازی ماژول‌های مربوطه می‌توانید تمام قابلیت‌های مطرح‌شده در این مقاله را برای کسب‌وکار خود فراهم نمایید. ازجمله ماژول‌های مرتبط با کسب‌وکارهای آنلاین وب‌سایت، فروشگاه اینترنتی، چت آنلاین، وبلاگ، آموزش الکترونیکی، اتوماسیون بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری می‌باشد. 


اقتباس آمار از منابع

  1. cyberclick.net
  2. blog.hootsuite.com
  3. wordstream.com
اتوماسیون اداری در سازمان چه فعالیت‌هایی را باید خودکار نماید؟