مزایا و معایب خرید و فروش آنلاین چیست؟

رشد تکنولوژی و توسعه کاربرد امکانات شبکه‌ی جهانی وب در زندگی افراد، فرصت استفاده از امکانات فراوان این حوزه را برای انسان‌ها فراهم نموده است. امروزه همه‌ ما یک گوشی هوشمند در دسترس داریم که امکان ارتباط با شبکه جهانی اینترنت را دارد و به همین آسانی می‌توانیم به وب‌سایت‌های مختلف وارد شده و در رابطه با موضوعات متنوع اطلاعات کسب نماییم. علاوه بر افزایش آگاهی می‌توان برای خرید نیز از امکانات این فضا استفاده نمود. 


کسب‌وکارهای مختلف در بازه‌ای از چرخه عمر خود به این نتیجه می‌رسند که باید وارد دنیای مجازی شده و از امکانات فراوان این فضا استفاده نمایند. ممکن است یک کسب‌وکار جدید از همان ابتدا برای معرفی محصولات خود یک وب‌سایت طراحی نماید و یا بعد از سال‌ها فعالیت حضوری و ارتباط مستقیم با مشتریان خود به این نتیجه برسد که نیاز به ورود به دنیای مجازی دارد. در هر حالت این نیاز در کسب‌وکارها احساس خواهد شد و هرچه سریع‌تر کسب‌وکارها وارد این فضای باارزش شوند مزایای فراوانی را کسب خواهند کرد.

 افراد جامعه در نقش تولیدکننده و یا مصرف‌کننده در جامعه حضور دارند و در هر دو نقش می‌توانند از امکانات فضای مجازی استفاده نمایند. یک تولید‌کننده می‌تواند از طریق وب‌سایت محصولات و خدمات خود را به جامعه‌ای بزرگ‌تر عرضه نماید و فروش خود را افزایش دهد. از سوی دیگر مصرف‌کنندگان از طریق وب‌سایت و بدون حضور فیزیکی در محل فروش می‌توانند خرید خود را انجام دهند. در سال‌های اخیر هر دو گروه به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از قابلیت‌های این فضا برایشان مزایای فراوانی همراه دارد. 



شما به عنوان تولیدکننده در فروش آنلاین مزایای زیر را کسب می‌کنید

  • محصولاتتان را بطور کامل معرفی نمایید

بدون نیاز به استخدام فروشنده و صرف زمان برای حضور در فروشگاه، اطلاعات محصولات خود را در وب‌سایت ثبت نمایید و به سوالات مخاطب که می‌تواند مشتری وب‌سایت شما باشد از این طریق پاسخ دهید. از طریق بارگذاری تصاویر مختلف از محصولاتتان به مشتری اطلاعات لازم را منتقل نمایید تا با آگاهی انتخاب نماید.

  • حذف هزینه‌های فروشنده

با ایجاد فروشگاه اینترنتی و حذف نقش فروشنده از کسب‌وکارتان هزینه‌های حقوق، بیمه و مزایای این نقش را از مجموعه‌ی خود حذف نمایید. 

  • فروش آنلاین و 24ساعته داشته باشید

زمانیکه فروشگاه وب‌سایت خود را راه‌اندازی نمایید، بدون محدودیت زمان و حتی زمانیکه در خواب هستید درآمد کسب نمایید.

در نقش خریدار  مزایای زیر را می‌توانید کسب نمایید

  • تنوع محصول‌های انتخابی

اگر برای خرید یک محصول زمانی را اختصاص می‌دهید و به بازار می‌روید از طریق فضای مجازی و خرید آنلاین در زمان کوتاه‌تر و با خستگی کمتر می‌توانید تنوع محصول بالاتر را مشاهده نمایید و انتخاب بهتر و آگاهانه‌تر داشته باشید.

  • امکان خرید 24 ساعته

در ساعات شب که تمام مغازه‌ها و بازار تعطیل است شما می‌توانید از طریق اتصال به شبکه اینترنت محصولات مختلف را بررسی و انتخاب مناسب داشته باشید.

  • حذف چانه‌زنی در فروش

در فروش حضوری مشتری در نهایت برای پرداخت از چانه‌زنی استفاده می‌کند و سعی در خرید با قیمت پایین‌تر دارد، اما در فروش آنلاین قیمت محصول و تمام تخفیفات بصورت مقطوع اعلام می‌شود و مشتری با همین قیمت خرید را انجام می‌دهد.

  • مقایسه قیمت‌ها

در بین محصولات داخل سایت امکان مقایسه قیمت وجود دارد و همچنین شما می‌توانید محصولات مشابه را در سایت‌های دیگر بررسی نمایید و با اطمینان بیشتر خرید نمایید.

  • صرفه‌جویی در زمان

به مرور زمان و افزایش جمعیت حجم ترافیک شهری خصوصا در مناطق مرکزی بالا رفته و برای خرید حضوری نیاز خواهید داشت که زمان زیادی را برای حمل‌ونقل و خرید اختصاص دهید، از طریق خرید آنلاین و بدون نیاز به جابجایی فیزیکی می‌توانید به میزان زیادی در زمان خود صرفه‌جویی نمایید.

معایب فروش اینترنتی

  • مسولیت‌پذیری برای ارسال محصول

شما در فروش اینترنتی محصول را بطور مستقیم تحویل مشتری نمی‌دهید و باید از طریق پست محصول را به آدرس مشتری ارسال نمایید و در این جریان امکان آسیب دیدن محصول قبل از تحویل به مشتری وجود دارد و شما باید هزینه‌های این بخش را نیز متحمل شوید.

  • هزینه‌های ارسال 

با وجود کاهش هزینه‌های فروش مستقیم، برای ارسال کالا به آدرس مشتری هزینه‌های ارسال به مجموع هزینه‌های شما افزوده می‌شود و می‌توانید بصورت توافقی پرداخت این  هزینه را بین خریدار و  مجموعه‌‌ی خود تقسیم نمایید.

  • استخدام ادمین

موقعیت شغلی جدیدی که در حوزه‌ی کسب‌وکارهای آنلاین ایجاد شده ادمین وب‌سایت می‌باشد. شما نیاز دارید فردی را انتخاب و استخدام نمایید که نسبت به محصولات شما شناخت داشته و ارتباط با مشتریان را مدیریت نماید.

معایب خرید اینترنتی

  • شکستگی و خرابی تا زمان تحویل

در طی مراحل ارسال امکان آسیب دیدن وجود دارد و ممکن است شما محصول معیوب دریافت نمایید و طبق قوانین خرید و فروش آنلاین فروشنده باید محصول معیوب را مرجوع نماید. 

  • عدم انطباق محصول مشاهده شده و دریافت شده

اصلی‌ترین مشکل در خرید اینترنتی همین مورد است و مشتری ممکن است در هنگام دریافت محصول متوجه شود محصول متفاوتی را دریافت کرده است.

با همه‌ی این موارد برای هر دو گروه مزایای خرید و فروش آنلاین مزایای نسبت به معایب آن باارزش‌تر می‌باشد و همانطور که در ابتدای مقاله مطرح نمودیم کسب‌وکارها دیریازود به سراغ این فضا خواهند آمد.

برای شروع فعالیت کاری خود در فضای آنلاین نیاز به طراحی یک وب‌سایت حرفه‌ای دارید و برای این مورد نیاز خواهید داشت تا به سراغ شرکت‌های نرم‌افزاری بروید تا وب‌سایت شما را طراحی نمایند، در بین شرکت‌های نرم‌افزاری شرکت تکروسیستم در بسته‌ی نرم‌افزاری تحت وب خود ماژول وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی را آماده‌سازی نموده و پاسخگوی نیاز کسب‌وکارهای مختلف می‌باشد. مشتریان قدیمی ما در کنار ماژول‌های مالی، تولید و فروش تکروسیستم می‌توانند بصورت یکپارچه وب‌سایت خود را نیز طراحی نمایند و از فروش اینترنتی لذت ببرند.

چرا باید هر سازمان یک نرم‌افزارمدیریت اسناد داشته باشد؟