Odoo ERP چیست؟

هر نوع کسب و کار تولیدی یا بازرگانی، در طول زمان و با افزایش ابعاد سازمانی جهت مدیریت فرایندهای خود نیاز به نرم افزارهای سازمانی پیدا می کنند. در سال های اخیر شرکت های نرم افزاری مختلف، برنامه هایی با قابلیت های مختلف را آماده سازی و به بازار عرضه نموده اند تا پاسخگوی نیاز سازمان ها باشد. نکته ی قابل توجه در مورد نرم افزارهای سازمانی که سبب افزایش استفاده از آن برنامه می شود، امکان پاسخگویی مناسب به نیازهای سازمانی است. از آنجا که هر سازمان از بخش های مختلف از جمله نیروی انسانی، فروش و مالی و.... تشکیل شده است وجود نرم افزاری که نیازهای این بخش ها را پاسخگو باشد دارای اهمیت می باشد. در مقاله  برنامه ریزی منابع سازمانی  بطور کامل در مورد اهمیت نرم افزارهای یکپارچه سازمانی آشنا شدیم. در این مقاله با انواع نرم افزارهای سازمانی (ERP) آشنا می شویم.

شرکت های بزرگ نرم افزاری برنامه های نرم افزاریERP مختلف را به بازار ارائه نموده اند. از جمله نرم افزارهای "Trello"، "Oracle "  و "SAP" در بازار نرم افزارهای یکپارچه سازمانی شناخته شده هستند. در سال های اخیر "Odoo" گام اساسی در این حوزه برداشته و رقبای خود پیشی گرفته است. تصویر زیر که طی یک نظرسنجی بین شرکت های ارائه کننده نرم افزارهای سازمانی انجام شده بطور واضح این تفاوت Odoo  را نسبت به رقبا نشان می دهد


در این تصویر دو ویژگی مهم که نرم افزارها براساس آن ها مقایسه شده اند، حوزه تحت پوشش و کاربرپسند بودن می باشد. اودوو با ارائه بیش 100 ماژول نیازهای بخش های مختلف سازمان های تولید و بازرگانی را تامین نموده و دارای سطح پوشش بالا در حوزه نرم افزارهای سازمانی می باشد. کاربر در یک بار ورود به محیط برنامه و کار کردن با ماژول های مورد نظر به روان بودن فضای کاری نرم افزار پی برده و با رضایت محیط برنامه را ترک می کند. با این ویژگی ها همانطور که در تصویر بالا دیده می شود نرم افزار Odoo در بالای نمودار مقایسه ای و با بالاترین سطح پوشش و کاربرپسند بودن قرار گرفته است. از این رو در ادامه با مفاهیم و قابلیت های Odoo ERP بیشتر آشنا می شویم.

تاریخچه پیدایش Odoo ERP

Fabien pinckaers در سال 2005 محصول نرم افزار سازمانی خود بنام "Tiny ERP " را ارائه نمود و به تدریج با شناسایی نیاز های بازار مصرفی و با همکاری تیم قوی که مستمرا در حال تلاش جهت توسعه نرم افزار می باشند در سال 2010 نرم افزار "Open ERP" را به بازار ارائه نمود. در حال حاضر شرکت Odoo  در اکثر کشورها شعبه فعال داشته و با مرکزیت یک شعبه اصلی در بلژیک در حال توسعه نرم افزار "Open ERP" می باشد. از زمان ارائه نرم افزار "Open ERP" شرکت اودوو سیاست کاری خود را تغییر داده و به جای ارائه خدمات نرم افزاری و فروش مستقیم نرم افزار به سازمان های مشتری، بر روی جذب شبکه ای قدرتمند از نمایندگی ها شرکای تجاری تمرکز نموده. با وجود اعمال هزینه و زیان های کوتاه مدت  این تصمیم برای شرکت اودوو، این تغییر سبب شناخته شدن "Odoo ERP" در سطح وسیعی از جهان گردید.


نرم افزار یکپارچه سازمانی Odoo مجموعه ای از ماژول های مختلف می باشد که پاسخگوی نیازهای سازمان های کوچک، متوسط و بزرگ می باشد. ماژول های مخاطبان، کارمندان، تقویم، یادداشت و بحث و گفتگو جزو ماژول های عمومی بوده و در هر بسته ی کاربردی نصب می شوند. علاوه برای موارد، ماژول های حسابداری، فروش، CRM، تولید، نگهداری تعمیرات، استخدام و صدها ماژول دیگر در قالب نرم افزار ERP Odoo  قابل ارائه می باشد. نرم افزار اودوو در دو نسخه ارائه شده است که به ترتیب با ویژگی های آن ها آشنا می شویم.


  • Odoo Community: نرم افزار "کامیونیتی" یک نسخه ی کاملا رایگان و متن باز می باشد. کاربران در مرحله اول و آشنایی با نرم افزار Odoo می توانند از این نرم افزار بدون محدودیت زمانی استفاده کنند. تفاوت و به عبارتی محدودیت این نسخه با "Odoo Enterprise" عدم پشتیبانی در سیستم عامل های موبایلی و همچنین عدم پشتیبانی توسط شرکت ارائه کننده می باشد.
  • Odoo Enterprise: نرم افزار "اینترپرایز" نسخه پولی از نرم افزار Odoo می باشد که قیمت آن براساس تعداد کاربر مشخص می شود. این نسخه تمام امکانات نرم افزار را دارا بوده و محدودیت های نسخه "کامیونیتی" را ندارد.

سازمان های مشتری عموما بعد از آشنایی با قابلیت های کلی نرم افزار توسط نسخه "کامیونیتی" نسخه ی "اینترپرایز" را از شرکت های ارائه کننده نرم افزارهای سازمانی تهیه نموده و به عنوان نرم افزار عملیاتی سازمان خود استفاده می کنند.

ویژگی های اصلی نرم افزار Odoo ERP

  • یکپارچگی بین ماژول ها
  • امکان پیاده سازی تعداد مشخص ماژول
  • صرفه جویی در زمان، نیروی انسانی و هزینه های سازمان
  • قابلیت سفارشی سازی
  • حذف حالت جزیره ای در نرم افزارهای سازمانی
  • سهولت گزارش گیری از ماژول ها
  • افزایش بهره وری شرکت

کدام صنایع می توانند از Odoo ERP استفاده کنند؟

 جامعیت و گستردگی تعداد ماژول های اودوو بسیار بالا بوده و تقریبا در تمام سازمان ها با هر نوع کسب و کار قابل اجرا می باشد. بطور عمومی می توان صنایعی را بصورت زیر نام برد که از "Odoo ERP" استفاده نموده اند.

  • تولید
  • توزیع
  • خرده فروشی ها آنلاین و حضوری
  • تحقیق و توسعه
  • خدمات
  • بازاریابی
  • آموزش
  • مشاوره
  • مالی

زیرساخت نرم افزاری در Odoo ERP

هر نرم افزار جهت رسیدن به مرحله ی بهره برداری و مصرف، نیازمند مجموعه ای از فناوری ها و ابزارهای می باشد تا سیستم نرم افزاری توسط آن ها ایجاد شود. در این قسمت از مقاله، با زیرساخت های ایجاد کننده نرم افزار یکپارچه سازمانی اودوو آشنا می شویم.

پایگاه داده اودوو چیست؟

نرم افزار اودوو جهت ذخیره داده های خود از برنامه PostgreSQL که یک سیستم مدیریت پایگاه داده می باشد استفاده می کند. این نرم افزار جزو به روزترین ابزارهای ذخیره اطلاعات بوده و با دارا بودن یک سرور پیشرفته و "Enterprise class" در حال رقابت با شرکت های پیشرفته همچون Oracle می باشد. پایگاه داده PostgreSQL  بر روی سیستم عامل های مختلف قابل نصب و اجرا می باشد.

زبان برنامه نویسی اودوو چیست؟

 زبان برنامه نویسی اصلی در اودوو پایتون می باشد. پایتون یک زبان برنامه نویسی متن باز بوده و در سال های اخیر کاربرد گسترده و محبوبیت بالا بین کاربران پیدا کره است. قابلیت های اصلی و به عبارتی" Backend" نرم افزار توسط زبان اودوو ایجاد شده و بخش های ظاهری و به عبارتی "Frontend" نرم افزار توسط زبان برنامه نویسی "جاوا اسکریپت" اجرا شده است.

در سال های اخیر سازمان ها به استفاده از نرم افزارهای ERP تمایل بیشتری نشان داده اند و در میان نرم افزارهای مدیریت منابع سازمانی، Odoo ERP با توجه به قابلیت های گسترده و افزودن قابلیت های جدید مورد توجه بسیاری از سازمان ها قرار گرفته است. شرکت تکرو سیستم در نرم افزار سیستم جامع ERP خود از Odoo ERP قدرت گرفته و ماژول های مختلف نرم افزار را بصورت کاملا بومی سازی شده به مشتریان عرضه نموده است. جهت آشنایی با این محصول تکرو سیستم معرفی محصول را از اینجا مطالعه بفرمایید.


هوش تجاری (BI) چیست؟