آشنایی با انواع نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری

هر سازمان برای مشتریان خاصی محصول تولید می کند. تولیدکنندگان صنعتی عموما محصولات خود را به عنوان مواد اولیه به تولیدکنندگان دیگر می‌فروشند و در نهایت شرکت‌های پخش محصول نهایی را به دست مصرف کننده اصلی می رساند. در این زنجیره انواع روش های بازاریابی مطرح می شود و هر سازمان باید از ابزار و پارامترهای مناسب جهت مدیریت مشتریان خود استفاده نماید. آشنایی با انواع کسب و کارها و مشتریان آن‌ها در انتخاب استراتژی مناسب بازاریابی و ارتباط با مشتری موثر می باشد 

تفاوت کسب و کارهای B2B و B2C چیست؟

B2B یا Business To Business به تجارتی گفته می‌شود که بین شرکت ها، تجار و فروشندگان انجام می‌شود و عمده این تجارت بین تامین کننده و خریدار است. در حالی که تجارت B2C یا Business To Customer تجارتی است که بین شرکت ها و مصرف کنندگان انجام می‌شود. تفاوت در مشتریان هر کسب و کار نحوه بازاریابی را نیز متفاوت خواهد کرد. بازاریابی برای شرکت ها با بازاریابی برای اشخاص و مشتریان متفاوت است و باید استراتژی های متفاوتی نیز در نظر گرفته شود.

خرید در B2B مبتنی بر بودجه است بر خلاف B2C که مبتنی بر نیاز و خواسته و گاهأ مبتنی بر احساسات است. در تجارت B2B مشتری به دنبال تخصص و کارایی بوده، اما در B2C مشتری بیشتر در پی رفع نیازهای شخصی خود می‌باشد. به عنوان مثال یک شرکت تولید کننده مواد غذایی برای خرید مواد اولیه به دنبال مواد با کیفیت و با قیمت مناسب بوده و برای انتخاب بین عرضه کننده‌های مختلف تحقیق می کند و در نهایت بعد از ارزیابی پارامترهای مختلف انتخاب می‌کند اما یک مشتری فروشگاه در لحظه برای رفع نیاز گرسنگی از بین خوراکی های موجود یک محصول را انتخاب و خریداری می کند و بررسی خیلی کمتر از تولید‌کننده را انجام می‌دهد. با این توضیحات و تفکیک انواع معاملات، شما به عنوان طرف اول هر معامله که محصولی را عرضه می کنید باید متناسب با شرایط و نیازهای مشتریان خود بازاریابی و تبلیغ انجام دهید.


پارامترهای موثر در بازاریابی B2B و B2C چیست؟

زمانی که یک مشتری بصورت B2B خرید انجام می‌دهد ارتباط بیشتر و نزدیک‌تر با خریدار برقرار کرده است در صورتی که در معاملات B2C اینگونه نیست و مصرف‌کننده بدون نیاز به ارتباط مستقیم با تولیدکننده و در زمان کوتاه‌می‌تواند خرید نماید. از این‌رو فرایند بازاریابی B2B نیز معمولا پروسه طولانی تر و پیچیده تری را طی می‌کند در حالی که پروسه بازاریابی در B2C با سرعت بیشتری طی می‌شود.

شما به عنوان عرضه کننده محصول در تجارت B2B باید به پارامترهایی مانند قیمت، کیفیت و وضعیت رقبا توجه نمایید تا بتوانید محصول خود را به بازار معرفی نموده و به فروش برسانید. در تجارت از نوع B2C توجه به پارامترهایی مانند تعداد دفعات خرید مشتری، تنوع محصولات فروخته شده و تقاضای بازار بازاریابی و فروش شما را موفق خواهد کرد.

نرم‌افزارهای CRM عموما قابلیت پیگیری موارد مطرح شده برای قسمت بازاریابی را دارند و در این مرحله شما به عنوان خریدار نرم‌افزار CRM باید به درستی نیازهای کسب و کار خود را بشناسید و با تحقیق از بین نرم‌افزارهای موجود انتخاب درستی داشته باشید. در ادامه فرایند بازاریابی نرم‌افزارهای CRM برای هر دو نوع کسب و کار را توضیح می‌دهیم تا بتوانید انتخاب آگاهانه و بهتری داشته باشید.

فرایند بازاریابی B2B  و B2C چگونه است؟

در معاملات B2B شما در ابتدا از طریق یک سرنخ با مخاطب وارد ارتباط می‌شوید و از طریق برقراری جلسات و شناساندن محصولات خود سرنخ را به فرصت فروش تبدیل می‌کنید و بعد از رسیدن به توافق برای مشتری فروش را تکمیل می‌کنید.


در فروش B2C نیاز به دنبال کردن سرنخ ها را ندارید، مشتریان متقاضی محصولات شما هستند و آنچه شما در بازاریابی نیاز دارید استفاده از روش‌های مختلف از جمله برگزاری جشنواره‌ها، دادن کدهای تخفیف و.. جهت جلب توجه مشتری به سمت محصولاتتان است به عبارت بهتر شما در فرایند بازاریابی باید باشگاه مشتریان خود را مدیریت نمایید.


نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری تکرو سیستم در میان نرم افزارهای موجود در بازار با داشتن قابلیت‌های متعدد جهت مدیریت سرنخ ها، برگزاری جشنواره ها و اعمال گروهبندی‌های مختلف جهت شناسایی مشتریان شما و همچنین با داشتن ابزار هوش تجاری و داشبورد مدیریتی کامل می‌تواند پاسخگوی نیاز بازاریابی و فروش هر دو نوع کسب و کارهای B2B و B2C باشد. جهت آشنایی بیشتر با ویژگی های این نرم‌افزار یکپارچه و قوی لطفا اطلاعات محصول را از اینجا مطالعه بفرمایید.  


پرسونای مشتری چیست؟