پیاده‌سازی موفق سیستم ERP تکروسیستم در صنعت تولید خوراک دام و طیور

  کلیات پروژه

نام شرکت: رضوان‌دانه

نوع کسب‌وکار: تولیدی

صنعت: خوراک دام و طیور

راهکار‌های پیشنهادی: مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، فروش و ثبت سفارش آنلاین، وب‌سایت و ارتباطات داخلی


شرکت رضوان‌دانه از سال 1375 به عنوان تولیدکننده‌ی خوراک دام و طیور شروع به فعالیت نمود و در طول زمان به عنوان قطب فعال این صنعت در منطقه‌ی آذربایجان شرقی شناخته‌شد. این مجموعه جزو مشتریان قدیمی شرکت تکروسیستم بوده و از دهه هفتاد از نرم‌افزار تحت ویندوز تکروسیستم استفاده می‌نماید. رضوان‌‌دانه به عنوان تولیدکننده‌ی منابع تغذیه‌ای برای دامداری‌ها و مرغداری‌ها جزو صنایع مادر می‌باشد که با صنایع مصرفی مختلف همکاری می‌نماید. تعداد بالای مشتریان از یک سو و نیاز به توسعه‌ی بازار محصولات از سوی دیگر سبب رو آوردن به نرم‌افزارهای جدید برای پاسخگویی به نیازهای سازمان گردید. این شرکت در سال 1401 برای بهبود فناوری‌های سازمان خود و به جهت حرکت به سمت رشد سازمانی نیازهای خود را با شرکت تکروسیستم مطرح نمود و مجموعه نرم‌افزاری ERP تکروسیستم به عنوان راهکاری به این مجموعه معرفی گردید.

چالش‌ها

مجموعه‌ی رضوان‌دانه با توسعه‌ی کسب‌وکار خود و افزایش حجم تولید و بالا رفتن تعداد مشتریان و با توجه به تغییر سطح فناوری‌ها و ظهور ابزارهای نرم‌افزاری بهتر و موثرتر برای مدیریت مجموعه‌ی خود نیاز به ابزارهای جدید داشتند. طی جلساتی مشترک بین تکروسیستم و رضوان‌دانه وضعیت کنونی رضوان‌دانه، چالش‌ها و نیازهای آن بررسی شد و مشخص شد این سازمان در حوزه‌ی فروش و ارتباط با مشتریان خود نیاز به تغییر و بهبود دارد. این مجموعه برای معرفی محصولات جدید خود به مشتریان و یا جذب مشتریان جدید نیاز به ابزاری به‌روز و یکپارچه داشت. از سوی دیگر فرایند ثبت سفارش برای مشتریان نیاز به بهبود و تغییر داشت. ارتباط مستقیم با تمام مشتریان مقدور نبود، برای معرفی محصولات و پاسخگویی به سوالات مشتریان نیاز به یک سیستم یکپارچه بود تا روابط با مشتریان موجود را مدیریت نماید و از طریق روش‌های علمی مشتری جدید وارد سازمان نماید. مشکل بعدی رضوان‌دانه مربوط به اخذ گزارشات مرتبط با بازاریابی وفروش بود که از طریق روش‌های غیرسیستمی فعلی مقدور نبود.

 راهکارهای پیشنهادی

طی جلسات مشترک بین رضوان دانه و تکروسیستم فرایند جاری رضوان‌دانه بررسی شد و راهکاری به‌صورت زیر فاربندی شد.

  • مدیریت ارتباط با مشتریان 
    سیستم ERP تکروسیستم ساختاری ماژولار دارد و برای هر نیاز مشتری، ماژول جداگانه ارائه نموده‌است. ماژول مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) جهت مدیریت روابط سازمان با مشتریان بالقوه و فعال سازمان کاربردی می‌باشد. ما از طریق فعالسازی قابلیت‌های CRM برای ارتباط با مشتریان بالقوه و پتانسیل‌های فروش در رضوان دانه و ثبت تمام ارتباطات از جمله تماس‌ها، جلسات و درخواست‌های مخاطبان در یک برنامه‌ی یکپارچه به میزان زیادی سبب ایجاد ساختار نظام‌مند و صرفه جویی زمان در رضوان دانه گردید. 
  • مدیریت فرایند فروش
    فرایند فروش از دریافت سفارش تا آماده‌سازی و ارسال هزینه‌های زیادی برای سازمان ایجاد می‌کند.هزینه‌ها شامل زمان و نیروی انسانی بوده و در این مرحله داشتن یک سیستم مدیریت فرایند فروش می‌تواند به میزان قابل توجهی در هزینه‌های سازمان صرفه‌جویی ایجاد نماید. ماژول فروش به عنوان راهکار اجرایی در رضوان دانه انتخاب شد و یک فرایند ثبت سفارش منطبق بر فرایندهای اجرایی رضوان دانه در فروش ایجاد شد. با پیاده‌سازی این فرایند در واحد فروش رضوان دانه برای اولین بار امکان ثبت سفارش آنلاین را برای مشتریان خود فراهم گردید و بصورت کاملا یکپارچه فرایند فروش خود را مدیریت نمودند.

راهکارهای پیشنهادی طبق اولویت‌های مشتری فازبندی شد و فرایند استقرار و راه‌اندازی در رضوان دانه شروع شد. در سال 1401 نرم‌افزار ERP وارد سازمان مشتری شد و در فاز اول ماژول CRM و قابلیت‌های مرتبط با آن را استقرار دادیم. واحد بازاریابی و فروش رضوان دانه در فرایند استقرار همکاری بسیار خوبی داشته و فرایند را بصورت صحیح در سازمان اجرا نمودند. بعد از اتمام استقرار و ارائه آموزش‌های لازم در طول 2 سال این بخش بطور کامل اجرایی شد و مشتری بصورت کامل از امکانات این ماژول استفاده نمود و در نهایت بعد از وارد کردن داده در نرم‌افزار از انواع گزارشات این ماژول نیز استفاده نمودند. در سال 1402 فاز دوم استقرار را شروع کردیم و فرایند ثبت سفارشات را در رضوان دانه خودکار و سیستمی نمودیم. مشتریان رضوان دانه بصورت مستقیم از طریق وب‌سایت این مجموعه به آدرسrezvanfeed.takrosystem.ir، محصولات را مشاهده و به اندازه‌ی نیاز خود سفارش را ثبت کردند. اجرای این فاز به میزان زیادی حجم ارتباطات حضوری و تماس‌های تلفنی را کاهش داد و سبب رضایت دوطرفه گردید. در حال حاضر واحد بازاریابی و فروش رضوان دانه بصورت کامل تحت یک اتوماسیون داخلی به عنوان بخشی از یک سیستم ERP فعالیت می‌کند و در فازهای بعدی بخش‌های بعدی سازمان نیز به یکپارچگی ERP خواهند پیوست.   
 ماژول‌های نصب شده

نتیجه‌گیری

فناوری‌های سازمانی با سرعت بالایی در حال تغییر و پیشرفت است و سازمان‌ها جهت حفظ بقای خود در بازار رقابتی و داشتن رشد مستمر نیاز به استفاده از ابزارها و سیستم‌های به‌روز و موثر دارند. شرکت تکروسیستم به عنوان مجموعه‌ی فعال در حوزه‌ی انفورماتیک تمام تلاش خود را می‌کند تا راهکارهای به‌روز و کارا را به مشتریان خود ارائه نماید و مشکلات سازمان‌ها در این حوزه را رفع نماید. ما برای حل چالش‌های مجموعه‌ی رضوان دانه به عنوان مجموعه‌ای فعال در منطقه‌ی آذربایجان شرقی و مشتری قدیمی‌مان از طریق یک تیم تخصصی وارد عمل شدیم و با همکاری بسیار خوب از طرف رضوان دانه پروژه با موفقیت و طبق فازبندی‌های انجام شده پیش‌رفت و بازخوردهایی که از طرف مشتری در طول زمان دریافت کردیم حاکی از حل شدن حجم زیادی از مشکلات سازمان و بهبود بهره‌وری در سازمان بوده‌است. همکاری ما با مشتریان نقطه‌ی پایانی ندارد و بطور مستمر ارتباطات را حفظ نموده و پشتیبانی مشتری و پاسخگویی به مشکلات آن‌ها را در دستور کار خود داریم.  

یک تجربه‌ موفق در پیاده‌سازی سیستم یکپارچه‌ی سازمانی در حوزه تجهیزات صنعتی