چرا آموزش آنلاین جایگزین آموزش حضوری شده‌است؟

تصور عموم مردم بر این است که آموزش محدود به دوران مدرسه و دانشگاه است. در حالیکه انسان در تمام مراحل عمر از کودکی تا کهنسالی نیاز به آموزش دارد. در طول سال‌های اخیر آگاهی مردم در رابطه با نیاز دائمی به آموزش بیشتر شده و به اهمیت این موضوع پی برده‌اند. از سوی دیگر با توجه به رشد سریع فناوری و برای داشتن توانایی زندگی در این عصر در حال تغییر، نیاز است تا بصورت پیوسته اطلاعات و دانش خود را توسعه دهیم و آگاه‌تر زندگی نماییم. در ادامه‌ی این مقاله بصورت مفصل با اهمیت آموزش آشنا می‌شوید و  روش‌های جدید و موثر آموزش را می‌شناسید. 

مراحل مختلف یادگیری چیست؟

یادگیری مفهوم جامع و مهمی است که دارای فرایند مشخص و روشنی است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید 5 مرحله‌ی کلی برای ایجاد یادگیری تعریف شده‌است و آموزش نیز به عنوان یکی از مراحل این فرایند می‌باشد. در ادامه مراحل را به ترتیب بررسی می‌کنیم.


آمادگی: احساس نیاز در هر حوزه ازجمله اولین مراحل در هر زمینه است. شما برای کسب دانش در مورد یک موضوع خاص باید ابتدا یک نیاز درونی یا یک خلا در رابطه با این موضوع را حس نمایید و آماده‌ی یادگیری بشوید. در برخی موارد که آمادگی بصورت خودکار در فرد ایجاد نشود می‌توان از روش‌های انگیزشی و محرک‌هایی برای ایجاد نیاز و امادگی در فرد استفاده نمود. 

آموزش: مرحله‌ی اصلی در رابطه با یادگیری با آموزش آغاز می‌شود. به عبارت بهتر آموزش یک ابزار برای یادگیری است که برای مخاطب قابل درک‌تر می‌باشد. در این مرحله تغییر اصلی و لازم برای یادگیری انجام می‌شود و مخاطب به آگاهی می‌رسد. برای داشتن یک آموزش موثر نیاز است تا هدف از آموزش مشخص شود. تنها به دنبال حفظ جزوه و پاس کردن واحد درسی هستید یا هدف بزرگ‌تری دارید و در پی آگاه شدن هستید؟ زمانیکه هدف خود را مشخص کنید می‌توانید روش موثر آموزش را هم داشته باشید.

ارتباط: بعد از انجام آموزش و گاها همزمان با آموزش، بین آموخته‌های جدید و دانش فعلی خود ارتباط برقرار می‌شود و این مرحله به شدت بر موثر بودن یادگیری تاثیر دارد. شما از طریق استفاده از قدرت تفکر و تحلیلِ ذهن خود می‌توانید این مرحله را بطور موثر پیش ببرید.

آمیختن: چهارمین مرحله‌ی یادگیری یک مفهوم، ذهنی و درونی است که اگر مراحل قبل به درستی اجرا شده باشد نیاز اولیه‌ی شما از از طریق آموزش صحیح و ارتباط بین داشته‌ها و آموخته‌ها ایجاد می‌شود و با یک آمیخته شدن  اصولی یادگیری را پیش می‌برید.

آموختن: در نهایت مرحله‌ی آخر که با اجرای صحیح مراحل قبل بصورت اصولی به راحتی و خوبی  پیاده‌سازی می‌شود و نتیجه‌ی اصلی و تاثیرگذار بودن آموزش را نشان می‌دهد به نام آموختن شناخته می‌شود.

حالا که با مفهوم و مراحل یادگیری آشنا شدید میخواهیم یاد بگیریم که چگونه و با چه ابزاری یک یادگیری اصولی داشته باشیم.

 آموزش با چه ابزارهایی انجام می‌شود؟

یک دانش‌آموز با رفتن به مدرسه و  حضور در کلاس درس و طی کردن 9 ماه در یک دوره‌ی آموزشی این 5 مرحله‌ی یادگیری را طی می‌کند و دانش وی بیشتر می‌شود. البته کیفیت هر کدام از مراحل می‌تواند در نوع یادگیری موثر باشد. همه‌ی ما این تجربه را داریم که از کیفیت آموزش در دوران مدرسه رضایت نداشته‌ایم و این به معنی درست پیش نرفتن هر کدام از مراحل معرفی شده‌است. به عنوان مثال در مرحله آمادگی به درستی در مخاطب آگاهی و احساس نیاز ایجاد نشده‌است و به‌تبع سایر مراحل نیز بطور صحیح پیش نرفته‌است. یا حتی برای یک مطلب که مخاطب آگاهی داشته آموزش به درستی اجرا نشده و از این‌رو فرایند یادگیری به درستی پیش نرفته‌است. علاوه بر دوران آموزشی مدرسه و دانشگاه شما از طریق شرکت در دوره‌های آموزشی آزاد، کورس‌های آنلاین و استفاده از محتواهای آموزشی آماده می‌توانید یادگیری را انجام دهید. در سال‌های اخیر و بعد از شیوع پاندمی کرونا روش‌های یادگیری غیرآکادمیک و خصوصا روش‌های آنلاین محبوبیت بیشتری پیدا کرد‌ه‌اند. روش‌های نوین آموزشی امکان آموزش بدون محدودیت زمان و مکان را فراهم نموده‌اند. با توجه به مزایای باارزش روش‌های یادگیری آنلاین امروزه استفاه از این روش‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

 

مزایای آموزش آنلاین

  • امکان آموزش بدون محدودیت زمان و مکان
  • امکان ذخیره‌سازی مستندات آموزشی
  • کاهش هزینه‌های آموزشی
  • تنوع در روش‌های آموزشی
  • دسترسی آسان به منابع آموزشی

در کنار مزایای بیشمار و موثر روش‌های آموزشی آنلاین تعدادی محدودیت و مانع هم در یادگیری از طریق این روش‌ها وجود دارد ازجمله:

  • ضرورت اتصال به اینترنت جهت حضور در دوره‌ها
  • عدم امکان کنترل مخاطبان و شرکت‌کنندگان در دوره‌های آنلاین
  • تنوع بالای دوره‌ها و زمانبر بودن جستجو و انتخاب دوره‌ها

 با وجود موانع مطرح شده، اهمیت مزایا بالاتر و چشمگیرتر بوده و استفاه از روش‌های نوین آموزشی مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته‌است و به تدریج با بالا رفتن شناخت افراد از مزایا و روش‌های آموزش آنلاین استفاده از این روش‌های آموزشی توسعه‌ی بیشتر خواهد داشت.

آموزش آنلاین با چه ابزارهایی اجرا می‌شود؟

پیش‌نیاز برگزاری یک دوره‌ی آموزشی آنلاین داشتن یک پلتفورم برای برگزاری دوره‌ی آموزشی است. پلتفورم‌های آموزشی عملکرد مشابه کلاس‌های آموزشی حضوری را دارند و باید قابلیت‌های مشابه با کلاس‌ها را داشته باشند. در کلاس آنلاین باید امکان تعریف یک یا چند مدرس وجود داشته‌باشد و سطح دسترسی مدرس با شرکت‌کنندگان در جلسه متفاوت باشد. از سوی دیگر شرکت‌کنندگان در جلسه باید امکان داشتن مشارکت در کلاس را داشته باشند. از طریق پیام متنی، صوتی و حتی تصویری در کلاس مشارکت نمایند. در کنار این امکانات عمومی و مشترک توجه به زیرساخت توسعه‌ داده‌شده توسط ارائه‌کننده‌ی این پلتفورم‌ها نی ز دارای اهمیت می‌باشد بصورتی که در طول برگزاری دوره با مشکل قطعی و یا عدم ذخیره و دسترسی به مطالب در مراجعات بعدی وجود نداشته‌باشد.

بعد از آشنایی با روش‌های آموزش آنلاین و اهمیت و مزایای این دوره‌ها، نوبت به معرفی پلتفورم آموزش آنلاین طراحی شده در شرکت تکرو سیستم می‌رسد. ماژول آموزش آنلاین به عنوان یکی از مازول‌های بسته‌ی ERP تحت وب شرکت تکروسیستم، به عنوان ابزار قوی در برگزاری دوره‌های آموزشی معرفی شده و علاوه بر دارا بودن امکانات معرفی شده برای این پلتفورم‌ها، این ماژول با سایر ماژول‌های ERP یکپارچه بوده و امکان برگزاری دوره‌های درون‌سازمانی را دارد.     

آشنایی با مفهوم و انواع پایگاه داده